Ροή Ειδήσεων​      Επικοινωνία      Τοπικά

Πόλεμο στην παράνομη ξενοδοχεία ξεκίνησαν οι ξενοδόχοι.

Μετωπική επίθεση στα παράνομα καταλύματα κήρυξαν οι ξενοδόχοι. Την ίδια ώρα που πληθαίνουν τα νεότευκτα ξενοδοχεία και διευρύνεται ο αριθμός των καταλυμάτων βραχυχρόνιων μισθώσεων -όπου η ανομία παραμένει σε υψηλά επίπεδα-, διαπιστώνεται ότι χωρίς άδεια λειτουργία καταλυμάτων βαίνει διαρκώς αυξανόμενη.

Σύμφωνα με πληροφορίες του tourismtoday, λίστα με 90 πιθανά παράνομα καταλύματα (επιχειρήσεις ενοικιαζομένων δωματίων χωρίς άδεια ή βραχυχρόνιες μισθώσεις που λειτουργούν σαν ξενοδοχεία) απεστάλη από την Πανελλήνια Ομοσπονδία Ξενοδόχων τόσο προς το υπουργείο Τουρισμού όσο και προς συναρμόδιους φορείς.

Η πλειονότητα των μονάδων βρίσκεται στην Αττική και ήδη από την Περιφερειακή Υπηρεσία Τουρισμού έχουν ελεγχθεί τα 30 εκ των οποίων διαπιστώθηκε ότι όντως όλα λειτουργούσαν παράνομα χωρίς να έχουν τη σχετική αδειοδότηση (Ειδικό Σήμα Λειτουργίας. ή γνωστοποίηση) σύμφωνα με τα στοιχεία του μητρώου του ΞΕΕ (!) ενώ έχει επιβληθεί μπαράζ προστίμων.

Υπήρξαν 4 περιπτώσεις όπου ιδιώτης είχε αποκτήσει όλη την πολυκατοικία της οποίας ενοικίαζε τα διαμερίσματα ως βραχυχρόνιες μισθώσεις, ενώ στην είσοδο του κτιρίου είχε την ταμπέλα hotel ! Αντίστοιχο πρόβλημα εντοπίστηκε με οροφοδιαμερίσματα στο Μαρούσι όπου η μονάδα έχει και όνομα ως ξενοδοχείο.

Το φαινόμενο φυσικά είναι πανελλαδικό όμως εντός του Κλεινού Άστεως έχει λάβει εκκωφαντικές διατάσεις.

Όπως αναφέρουν οι ίδιες πηγές η ανακάλυψη των παράνομων καταλυμάτων έχει γίνει μέσω αναρτήσεων στις διάφορες πλατφόρμες αναζήτησης φιλοξενίας (booking, airbnb κλπ) και γεννιούνται έντονα ερωτηματικά για τους ελεγκτικούς μηχανισμούς της πολιτείας.

Στην επιστολή της ΠΟΞ προς τις αρμόδιες αρχές επισημαίνεται ότι :

Η κατάργηση του τεκμηρίου της παραγράφου 1 του άρθρου 2 του Ν.4276/2014 «Ακίνητο που εκμισθώνεται για προσωρινή διαμονή του μισθωτή για χρονικό διάστημα μικρότερο των τριάντα (30) ημερών θεωρείται τουριστικό κατάλυμα» δε σημαίνει πως παρέχεται η δυνατότητα σε καταλύματα να λειτουργούν στην πράξη ως τουριστικές επιχειρήσεις χωρίς να διαθέτουν το προβλεπόμενο από τη κείμενη νομοθεσία Ειδικό Σήμα Λειτουργίας.

Το ποια καταλύματα είναι τουριστικά και επομένως πρέπει να διαθέτουν ΕΣΛ προκύπτει ρητά από τον ορισμό της έννοιας τουριστικό κατάλυμα που περιλαμβάνεται στην παράγραφο 2 του άρθρου 1 του Ν.4276/2014,«Τουριστικά καταλύματα είναι οι τουριστικές επιχειρήσεις που υποδέχονται τουρίστες και παρέχουν σε αυτούς διαμονή και άλλες συναφείς προς τη διαμονή υπηρεσίες, όπως εστίαση, ψυχαγωγία, αναψυχή, άθληση.»Άλλωστε τα κριτήρια για τον καθορισμό ενός καταλύματος ως τουριστικού έχουν προσδιοριστεί και από τη νομολογία του ΣτΕ.

Συνοψίζοντας ο έλεγχος είναι και σήμερα, παρά την κατάργηση του παραπάνω τεκμηρίου και δυνατός και ευχερής».

Όπως σημειώνεται στην επιστολή της ΠΟΞ :

«από έρευνα που πραγματοποιήσαμε σε συνεργασία με την Ένωση Ξενοδόχων Αθηνών, Αττικής και Αργοσαρωνικού διαπιστώσαμε πως στο σάιτ της πλατφόρμας ηλεκτρονικών πωλήσεων «Booking» υπάρχει και μια ειδική κατηγορία καταλυμάτων «χωρίς αστέρια» με τη σήμανση «Ξενοδοχεία Διαμερισμάτων».

Στο συνημμένο αρχείο έχουμε καταγράψει τα καταλύματα που εμφανίζονται στο ανωτέρω σάιτ σαν «Ξενοδοχεία Διαμερισμάτων» και παρακαλούμε να ελέγξετε αν αυτά διαθέτουν το προβλεπόμενο από τη κείμενη νομοθεσία ΕΣΛ. Σε αντίθετη περίπτωση να προχωρήσετε στην επιβολή των προβλεπόμενων κυρώσεων.

Όπως υποστηρίζει η Ομοσπονδία στις προτάσεις της για το φορολογικό νομοσχέδιο:

«Ο ξενοδοχειακός κλάδος είναι πλέον μετά και την επέκταση της εκσσε για τους όρους αμοιβής και εργασίας των εργαζομένων στις ξενοδοχειακές επιχειρήσεις όλης της χώρας ο πιο «ρυθμισμένος» κλάδος της ελληνικής οικονομίας. Δυστυχώς όμως τα μέλη μας υφίστανται αθέμιτο ανταγωνισμό, τόσο από τα ακίνητα που μισθώνονται βραχυχρόνια, όσο και από τα παράνομα καταλύματα (παραξενοδοχία).

Δεν ζητάμε την απαγόρευση της βραχυχρόνιας μίσθωσης, απαιτούμε όμως να υπάρχουν και κυρίως να εφαρμόζονται και για αυτή συγκεκριμένοι κανόνες με προτεραιότητα στα ζητήματα φορολόγησης (ΦΠΑ, φόρος εισοδήματος, δημοτικά τέλη επαγγελματικής στέγης κ.λ.π.) και υγιεινής και ασφάλειας. Για τα παράνομα καταλύματα τώρα η θέση μας είναι απόλυτη. Εντοπισμός των παράνομων καταλυμάτων και επιβολή όλων των προβλεπόμενων κυρώσεων (πρόστιμα, σφράγιση κλπ) και αυτό ανεξάρτητα από το αν ορισμένα τέτοια καταλύματα προσπαθούν να «παρουσιάζονται» ως ακίνητα που εκμισθώνονται βραχυχρόνια για να αποφύγουν την εφαρμογή της σχετικής νομοθεσίας».

ΠΑ. ΣΥ. ΔΑ
Βέβαια από την άλλη πλευρά ο Πανελλήνιος Σύλλογος Διαχειριστών Ακινήτων έχει διαφορετική άποψη και δηλώνει :

«Πιστεύουμε ότι περιορισμός στον κλάδο της Βραχυχρόνιας Μίσθωσης, με οποιαδήποτε μορφή, θα φέρει τα αντίθετα αποτελέσματα αφού θα αναγκάσει πολλούς να φοροδιαφύγουν.

Αντί να καταφεύγουμε σε περιοριστικά μέτρα που θα επιφέρουν συρρίκνωση της αλματώδους ανάπτυξης ενός ολόκληρου κλάδου, θα ήταν προτιμότερο να δίναμε κίνητρα για περαιτέρω εξέλιξη και προσέλκυση επενδυτών.

Η δραστηριότητα των βραχυχρόνιων μισθώσεων στην Ελλάδα συνεισφέρει με μεγάλο ποσοστό στο τουριστικό προϊόν (10,5% το 2018) και με συνολικά έσοδα σύμφωνα με την ΑΑΔΕ πάνω από 185.000.000 ευρώ το 2018, ενώ το συνολικό όφελος για την Ελληνική οικονομία, αν συνυπολογίσουμε και τα παράπλευρα έσοδα, ανήλθε στα 1,4 δις ευρώ.

Η βραχυχρόνια μίσθωση ήρθε για να μείνει και είναι το περισσότερο αναπτυσσόμενο τουριστικό προϊόν παγκοσμίως. Η χώρα μας ήδη βρίσκεται μέσα στους 10 καλύτερους προορισμούς και θα ήταν πραγματικά άδικο αντί να αξιοποιήσουμε αυτή την δυναμική να την αποτρέψουμε με περιοριστικά μέτρα».

Φορολογικό Νομοσχέδιο
Πάντως στο φορολογικό νομοσχέδιο προβλέπεται η δυνατότητα της Φορολογικής Διοίκησης να ζητά εντός προθεσμίας, με έγγραφο ή ηλεκτρονικό αίτημα, από κάθε διαχειριστή ψηφιακής πλατφόρμας, η οποία δραστηριοποιείται στην οικονομία του διαμοιρασμού, ανεξάρτητα από το εάν αυτή έχει μόνιμη εγκατάσταση στην Ελλάδα ή όχι οποιαδήποτε πληροφορία ή στοιχείο σχετικά με πρόσωπα που χρησιμοποιούν την πλατφόρμα ως πωλητές (ιδιοκτήτες ακινήτων), για τα οποία προκύπτουν ή μπορεί να προκύψουν φορολογικές υποχρεώσεις στην Ελλάδα.

Όπως διευκρινίζεται στο νομοσχέδιο, τα πρόστιμα στην περίπτωση μη συμμόρφωσης μπορούν να ανέλθουν από 30.000 μέχρι και 100.000 ευρώ για τον πάροχο υπηρεσιών διαδικτύου.

Για άλλες κατηγορίες, όπως ιδιοκτήτες ακινήτων, φυσικά ή νομικά πρόσωπα που ενοικιάζουν ακίνητα μέσω βραχυχρόνιων μισθώσεων τύπου Aibnb, εφόσον δεν παρέχουν πληροφορίες που τους ζητά η ΑΑΔΕ, προβλέπονται πρόστιμα από 5.000 έως και 30.000 ευρώ.

Μαζί με τους ελέγχους για αδήλωτες ενοικιάσεις AirBNB το υπουργείο Οικονομικών φέρεται να αναμένει έσοδα 400-500 εκατ. ευρώ.

Πηγή: tourismtoday.gr/
του Χάρη Ντιγριντάκη

Ροή Ειδήσεων

  • All
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ