Η Τομεακή Επιτροπή Κέρκυρας του Κ.Κ.Ε για το πολυνομοσχέδιο της παιδείας

Share:

«Στροφή στις δεξιότητες, υποβάθμιση του περιεχομένου του σχολείου»
Το Υπουργείο Παιδείας φέρνει για ψήφιση στη Βουλή ένα νομοσχέδιο που εξαπολύει νέα επίθεση στα μορφωτικά δικαιώματα της νεολαίας. Οι συνεχείς εξετάσεις, η τράπεζα θεμάτων, οι αλλαγές στο τρόπο εισαγωγής στα πανεπιστήμια μετατρέπουν το σχολείο, ακόμη περισσότερο, σε ένα απέραντο εξεταστικό κέντρο.
Πέρα όμως από τις αλλαγές σε αυτά τα θέματα θα πρέπει να σταθούμε και σε κάτι πολύ βασικό. Το νομοσχέδιο επιχειρεί να αλλάξει και το περιεχόμενο του σχολείου, δηλαδή του τι μαθαίνουν οι μαθητές μέσα σε αυτό.
Εδώ υπάρχει απόλυτη σύμπνοια από όλα τα αστικά κόμματα στη Βουλή, που συμφωνούν ότι οι μαθητές θα πρέπει να στραφούν πιο πολύ, όχι στην απόκτηση ολόπλευρης γνώσης, αλλά στην απόκτηση δεξιοτήτων.
Η στροφή προς τις δεξιότητες δεν είναι ένα δευτερεύον ζήτημα, είναι η καρδιά του νομοσχεδίου. Γιατί το ζήτημα αυτό είναι ουσιαστικά η απάντηση στο πώς μορφώνεται ο μαθητής σήμερα, τι εργαζόμενος θα γίνει αύριο. Απαντά δηλαδή στο πώς θέλει το ίδιο το σύστημα τον άνθρωπο και τι καθήκοντα αναθέτει στο σχολείο, για να παίξει ρόλο στη διαιώνιση της κυριαρχίας του. Είναι ξεκάθαρο: Ο αμαθής ή ημιμαθής άνθρωπος πιο εύκολα χειραγωγείται, πιο δύσκολα αντιδρά.
Ακριβώς επειδή, σήμερα, στο σύγχρονο αστικό σχολείο, οι μαθησιακοί στόχοι αντιμετωπίζονται με όρους δεξιότητας, βλέπουμε και την έκρηξη μιας σειράς εκπαιδευτικών προβλημάτων, που φυσικά εκφράζουν και προβλήματα της εξέλιξης της αστικής κοινωνίας. Ένα τέτοιο παράδειγμα που προβληματίζει είναι η γλωσσική φτώχεια των μαθητών, των φοιτητών, της νεολαίας συνολικότερα. Σε αυτό παίζουν ρόλο πολλοί παράγοντες και κυρίως η τάση υποκατάστασης της γνώσης από την πληροφορία.
Ως ΚΚΕ ασκούμε κριτική στην προώθηση των δεξιοτήτων, που αφορά πρώτα απ’ όλα το γεγονός ότι η δεξιότητα, για να ενταχθεί αρμονικά και να παγιωθεί ως ικανότητα του ανθρώπου, χρειάζεται να ακουμπήσει σε ένα στέρεο υπόβαθρο σκέψης. Αλλιώς χάνει τη δυναμική της. Η δεξιότητα αποτελεί μια απάντηση κατά βάση στο πώς γίνεται κάτι, δεν είναι απάντηση στο γιατί. Το γιατί όμως απαντιέται μέσα από τη συγκρότηση ενός λογικού τρόπου σκέψης, γνώση της ουσιώδους σχέσης αιτίας – αποτελέσματος, φυσικά με διαβαθμίσεις και εξειδικεύσεις ανάλογα με το κάθε επιστημονικό αντικείμενο.
Το ΚΚΕ επισημαίνει ότι απαιτείται ένα άλλο σχολείο, ένα σχολείο που θα οικοδομεί τις βάσεις για σύγχρονη γενική παιδεία. Που οι γνώσεις δε θα παρουσιάζονται μόνο αποσπασματικές και αυτόνομες από το σύνολο έτσι ώστε και εμπέδωση και δημιουργική αφομοίωση της γνώσης να αποκτάται.
Ένα σχολείο που συνδέει τις επιστημονικές ανακαλύψεις με τις πρακτικές ανάγκες που τις γέννησαν. Ένα σχολείο που ακόμα και την «έτοιμη γνώση», με τη μορφή του ορισμού ή του κανόνα, την παρουσιάζει στην εξέλιξή της, με τα ερωτήματα που κλήθηκε να απαντήσει. Ένα σχολείο που αξιοποιεί γενικευμένα τα εργαστήρια, για να γίνουν πειράματα ώστε να διευκολυνθεί η μετάβαση από την υπόθεση στην εμπειρία και ύστερα πάλι στη θεωρία.
Θέλουμε ένα ενιαίο δωδεκάχρονο σχολείο, αποκλειστικά δημόσιο και δωρεάν που θα διαμορφώνει ολοκληρωμένες προσωπικότητες που να μπορούν να αντιλαμβάνονται τους νόμους κίνησης της φύσης και της κοινωνίας.
Καλούμε τους γονείς, του εκπαιδευτικούς, τους μαθητές και τη λαϊκή πλειοψηφία να αντισταθούν στις αντιδραστικές αλλαγές που φέρνει το νομοσχέδιο του Υπουργείου παιδείας και κάνουν το σχολείο ακόμη χειρότερο.
Το ΚΚΕ στέκεται στο πλευρό όλων όσων κινητοποιούνται σε αυτή την κατεύθυνση και στηρίζει την απεργιακή κινητοποίηση των εκπαιδευτικών στις 9 Ιούνη καλώντας σε μαζική συμμετοχή.
Το τι μαθαίνει ένας μαθητής μέσα στο σχολείο, μας αφορά όλους.

Previous Article

Αλέκος Αυλωνίτης: «Άμεση ανάγκη ενίσχυσης του πληττόμενου, από την οικονομική κρίση του Covid-19, κλάδου των ξεναγών»

Next Article

«Ένοχη “σιγή ιχθύος” για το πραξικόπημα της έδρας του ΦΟ.Δ.Σ.Α. – Υπουργοί και Καππάτος αποφάσισαν, εμείς;»

Σχετικά Άρθρα