Ροή Ειδήσεων​      Επικοινωνία      Τοπικά

Κεραμέως στα Παραπολιτικά: Έτσι θα είναι η «ομάδα προστασίας» των ΑΕΙ

Τον τρόπο με τον οποίο θα λειτουργεί η υπό ίδρυση «Ομάδα Προστασίας Πανεπιστημιακών Ιδρυμάτων» εξηγεί στα «Π» η Υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων Νίκη Κεραμέως, η οποία προαναγγέλλει την κατάθεση συνολικού νομοσχεδίου για τα ΑΕΙ, με στόχο να τους δοθεί «η θέση που τους αξίζει στον παγκόσμιο ακαδημαϊκό χάρτη».

Η κα Κεραμέως τονίζει ότι έχουν ληφθεί όλα τα μέτρα ώστε η τηλεκπαίδευση, που ξεκινά και πάλι τη Δευτέρα σε όλα τα Γυμνάσια και Λύκεια της χώρας, να λειτουργήσει αποτελεσματικά.

Πότε θα υιοθετηθούν τα νέα μέτρα που εξήγγειλε ο πρωθυπουργός για τη φύλαξη και προστασία των πανεπιστημίων; Γιατί πιστεύετε ότι η κατάργηση του πανεπιστημιακού ασύλου δεν αποδείχθηκε τελικά αρκετή για να εξαλειφθούν φαινόμενα βίας και παρανομίας;

Η αποκατάσταση του πανεπιστημιακού ασύλου στην πραγματική του έννοια αποτέλεσε δέσμευση της κυβέρνησής μας, η οποία έγινε πράξη ήδη τον πρώτο μήνα από την ανάληψη των καθηκόντων μας, πάντα με γνώμονα τη συνταγματικά κατοχυρωμένη αρχή της ακαδημαϊκής ελευθερίας. Θεσμοθετήσαμε το πλαίσιο, διευρύνοντας μεταξύ άλλων τις δυνατότητες άμεσης παρέμβασης των αστυνομικών αρχών για την καταπολέμηση έκνομων ενεργειών στα πανεπιστήμιά μας. Υπήρξαν πανεπιστήμια που αξιοποίησαν πλήρως τα εργαλεία που τους δώσαμε, λαμβάνοντας μάλιστα και συμπληρωματικά μέτρα προστασίας, υπάρχουν όμως και πανεπιστήμια όπου αυτό δεν κατέστη δυνατό, για αντικειμενικούς ή άλλους λόγους. Ήδη, σε συνεργασία με το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη και το Υπουργείο Δικαιοσύνης, έχει ξεκινήσει η σύνταξη των σχετικών διατάξεων, τις οποίες θα συζητήσουμε αναλυτικά με την ακαδημαϊκή κοινότητα.

Πως σχεδιάζετε στην πράξη τη λειτουργία της «πανεπιστημιακής αστυνομίας» και της ελεγχόμενης εισόδου στα ΑΕΙ;

Με στόχο την προάσπιση της ελεύθερης διακίνησης ιδεών, της ελεύθερης διδασκαλίας και έρευνας εντός των πανεπιστημίων, αλλά και την προστασία της δημόσιας περιουσίας, προχωράμε στη σύσταση της «Ομάδας Προστασίας Πανεπιστημιακών Ιδρυμάτων». Πρόκειται για ένα νέο, ειδικό σώμα δημόσιας εξουσίας με αστυνομικές αρμοδιότητες το οποίο θα μεριμνά για την ασφάλεια εντός του πανεπιστημιακού χώρου. Τα μέλη της Ομάδας θα λαμβάνουν ειδική εκπαίδευση δεδομένου του ιδιαίτερου χώρου του πανεπιστημίου, θα φορούν διακριτή στολή, και θα διατίθενται στα ΑΕΙ ανάλογα με τις ανάγκες τους. Ως προς την είσοδο στα πανεπιστημιακά ιδρύματα, θα γίνεται είτε με την επίδειξη της ταυτότητας του πανεπιστημίου, είτε με ηλεκτρονικό τρόπο, ενώ θα μπορούν να χρησιμοποιούνται και άλλα τεχνικά μέσα (π.χ κλειστά κυκλώματα) για την ενίσχυση της προστασίας του ιδρύματος.

Πέρα από το ζήτημα της παραβατικότητας, έχετε προαναγγείλει νέο νόμο-πλαίσιο για τη λειτουργία των ΑΕΙ. Πότε θα φέρετε το νομοσχέδιο στη Βουλή και σε ποια κατεύθυνση θα κινείται;

Οι νομοθετικές ρυθμίσεις που καταρτίζονται ήδη και θα έρθουν στη Βουλή τους επόμενους μήνες προς επεξεργασία και ψήφιση, έχουν ως στόχο πανεπιστήμια πιο αυτόνομα, πιο εξωστρεφή, με πιο συλλογική και αποτελεσματική διοίκηση, ενισχύοντας τη διαφάνεια και την αξιοκρατία. Προχωράμε στη θέσπιση της κινητικότητας των φοιτητών μεταξύ τμημάτων, στην ίδρυση προγραμμάτων διπλής ειδίκευσης, τα οποία ενισχύουν τη διεπιστημονικότητα, τις συνεργασίες, την ανταγωνιστικότητα και αξιοποιούν καλύτερα τους πόρους των ελληνικών πανεπιστημίων, στην καθιέρωση από τα ίδια τα πανεπιστημιακά τμήματα μίας κατώτατης βάσης εισαγωγής σε κάποιο βασικό μάθημα – π.χ. στα μαθηματικά για να εισέλθει ένας υποψήφιος στο Μαθηματικό – και στην περαιτέρω ενίσχυση των συνεργειών με πανεπιστήμια του εξωτερικού. Αλλαγές που απαιτούνταν εδώ και χρόνια και σήμερα υλοποιούνται προς όφελος της ακαδημαϊκής κοινότητας. Πρέπει να προχωρήσουμε μπροστά. Να εξελιχθούμε. Να δώσουμε στους φοιτητές περισσότερα εφόδια και δεξιότητες. Να δώσουμε στα ελληνικά πανεπιστήμια τη θέση που τους αξίζει στον παγκόσμιο ακαδημαϊκό χάρτη.

Σήμερα διεξάγεται για πρώτη φορά ηλεκτρονικά η ψηφοφορία για την ανάδειξη εκπροσώπων των εκπαιδευτικών στα υπηρεσιακά συμβούλια. Αν οι δάσκαλοι και οι καθηγητές, όπως τους καλεί η ΔΟΕ και η ΟΛΜΕ, απέχουν μαζικά, ποια θα είναι η επόμενή σας κίνηση;

Κύριε Παπαχλιμιντζο, όλα αυτά τα χρόνια, οι εκλογές για την ανάδειξη εκπροσώπων των εκπαιδευτικών στα υπηρεσιακά συμβούλια γίνονταν εργάσιμη ημέρα, έκλειναν όλα τα σχολεία της χώρας, διεκόπτετο η εκπαίδευση και οι εργαζόμενοι γονείς έπρεπε να πάρουν άδεια από τη δουλειά τους. Προβλέψαμε λοιπόν το αυτονόητο, με απόλυτο σεβασμό στο δικαίωμα του εκλέγειν και εκλέγεσθαι: οι εκλογές να γίνονται ημέρα Σάββατο. Επιπλέον, σε μία εποχή κατά την οποία εκσυγχρονίζονται και ψηφιοποιούνται διαδικασίες και πόσω μάλλον εν μέσω πανδημίας κατά την οποία αποφεύγονται συναθροίσεις, προκρίναμε τη λύση της ηλεκτρονικής ψηφοφορίας, προκειμένου να διευκολύνουμε την άσκηση του εκλογικού δικαιώματος των εκπαιδευτικών. Είναι βεβαίως απόλυτα σεβαστή η νόμιμη διεκδίκηση συνδικαλιστικών αιτημάτων, όπως με την προσφυγή σε δικαστήρια και άλλα δικαιοδοτικά όργανα. Δεν είναι, ωστόσο, επιτρεπτές απόπειρες εκφοβισμού εκπαιδευτικών για τη συμμετοχή τους στη διαδικασία παρεμπόδισης των εφορευτικών επιτροπών από το να εκτελέσουν τα καθήκοντά τους ούτε προτροπές σε τέλεση πειθαρχικών παραπτωμάτων. Οι αντιδράσεις των συνδικαλιστών δεν θα κάμψουν την αποφασιστικότητα του Υπουργείου να αφήσουμε πίσω αναχρονιστικές αντιλήψεις ή προφάσεις και να προχωρήσουμε μπροστά.

Είναι επαρκώς «εξοπλισμένοι» οι καθηγητές και οι μαθητές Γυμνασίων και Λυκείων, ώστε να λειτουργήσει αποτελεσματικά και καθολικά η τηλεκπαίδευση τις επόμενες τρεις εβδομάδες; Ποια νέα μέτρα έχετε λάβει;

Αξιοποιώντας και την εμπειρία που αποκομίσαμε από το πρώτο κύμα της πανδημίας, προβήκαμε έγκαιρα σε συντονισμένες ενέργειες, προκειμένου να διασφαλίσουμε ότι η τηλεκπαίδευση θα λειτουργήσει αποτελεσματικά και θα αναδειχθεί εκ νέου σε πολύτιμο εργαλείο για τη συνέχιση της εκπαιδευτικής διαδικασίας υπό τις αντίξοες συνθήκες που διανύουμε. Διασφαλίσαμε α) την αναβάθμιση των δημοσίων δικτύων και πλατφορμών του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου, β) τη συνεργασία μεταξύ του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου και της CISCO-Webex δίχως χρέωση προς το Δημόσιο για τη διενέργεια της σύγχρονης τηλεκπαίδευσης, γ) μηδενική χρέωση δεδομένων για την πρόσβαση σε όλες τις εκπαιδευτικές πλατφόρμες που χρησιμοποιεί το Υπουργείο από τους παρόχους Cosmote, Vodafone, Wind, Forthnet, δ) ενίσχυση του εξοπλισμού σχολείων με περισσότερες από 80.000 φορητές συσκευές. Επιπλέον, έχουν δοθεί συγκεκριμένες οδηγίες από το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής για την κατάρτιση προγραμμάτων εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, ενώ προχωρήσαμε σε επιμορφωτικά σεμινάρια εκπαιδευτικών για την εξ αποστάσεως εκπαίδευση.

Ποια θα είναι η διαχείριση έναντι των μαθητών δημοτικού που λόγω φόβου ή ανησυχίας των γονιών τους δεν θα τα στέλνουν το προσεχές διάστημα στο σχολείο και ποια έναντι των μαθητών Γυμνασίων και Λυκείων που δεν θα συμμετέχουν στην τηλεκπαίδευση;

Κατανοώ πλήρως τις ανησυχίες των γονέων. Θέλω όμως να τους διαβεβαιώσω ότι οι αποφάσεις μας βασίζονται πάντοτε στην πολύτιμη καθοδήγηση των ειδικών επιστημόνων. Όταν τον περασμένο Μάιο αποφασίσαμε, μετά από εισήγηση των ειδικών, την επαναλειτουργία των Δημοτικών, υπήρχε πολύ μεγάλη επιφύλαξη στην κοινωνία. Εν τέλει όμως η επαναλειτουργία εξελίχθηκε εξαιρετικά ομαλά και τα παιδιά μας μπόρεσαν να επιστρέψουν στο φυσικό τους χώρο, το σχολείο. Οι ειδικοί τώρα μας έχουν συστήσει, στη βάση των τελευταίων επιδημιολογικών δεδομένων στα σχολεία, τη δια ζώσης λειτουργία των Δημοτικών και την εξ αποστάσεως λειτουργία Γυμνασίων και Λυκείων. Αυτές τις οδηγίες ακολουθούμε, με γνώμονα πάντοτε, και την προστασία της υγείας και τη συνέχιση της εκπαίδευσης.

Θα κάνετε αλλαγές στην τηλεκπαίδευση, τόσο για να γίνει καλύτερη, όσο και σε σχέση με τις παρατηρήσεις της Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα;

Το θεσμικό πλαίσιο της τηλεκπαίδευσης ενισχύθηκε σημαντικά κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού, χτίζοντας πάνω στην εμπειρία της πρώτης φάσης της πανδημίας και ετοιμαζόμενοι για το – ενδεχόμενο τότε – του δεύτερου κύματος. Για παράδειγμα, η τηλεκπαίδευση είναι πλέον υποχρεωτική ενώ προβλέπεται η κάλυψη νέας ύλης. Η Αρχή με τη γνωμοδότησή της επιβεβαίωσε ότι η σύγχρονη εξ αποστάσεως εκπαίδευση είναι απολύτως συμβατή με τη βασική αποστολή του Κράτους για παροχή εκπαίδευσης και τη νομοθεσία για την προστασία των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα. Παράλληλα έκρινε ότι αποτελεί πρόσφορο μέσο για τη διατήρηση της σχέσης εκπαιδευτικού-μαθητή αλλά και αναγκαίο, εν μέσω πανδημίας. Οι συστάσεις της Αρχής σχετικά με την ενίσχυση της Μελέτης Εκτίμησης Αντικτύπου έχουν ήδη ληφθεί υπόψιν και βρίσκονται στη διαδικασία ενσωμάτωσης στην εν λόγω Μελέτη.

Έχετε ξεκινήσει μια διαδικασία αλλαγής σχολικών βιβλίων. Ποια είναι τα προβλήματα που οδηγούν στο να ξαναγραφτούν τα βιβλία αυτά, σε πόσα συνολικά αναφερόμαστε και πότε θα είναι έτοιμα να διανεμηθούν στους μαθητές;

Η επικαιροποίηση και η ανανέωση των σχολικών βιβλίων σε συνδυασμό με την εκπόνηση νέων προγραμμάτων σπουδών μετά από σχεδόν δύο δεκαετίες, αποτελεί μια μεγάλη μεταρρυθμιστική τομή, που στοχεύει σε αλλαγή φιλοσοφίας στην εκπαίδευση, με έμφαση στη μετάδοση γνώσης αλλά και στην καλλιέργεια πολύτιμων δεξιοτήτων, όπως η κριτική σκέψη, η συνεργατικότητα, η ενσυναίσθηση. Σηματοδοτεί τη μετατόπιση του παραδείγματος σε ένα νέο μαθησιακό μοντέλο, στο οποίο αξιοποιούνται πολλαπλές πηγές, σύγχρονες γνώσεις, ψηφιακά εργαλεία, διαμορφώνοντας το σχολείο του μέλλοντος. Συνολικά θα εκπονηθούν 453 αναλυτικά προγράμματα σπουδών στη γενική και την επαγγελματική εκπαίδευση, προϋπολογισμού ύψους 17,8 εκατ. ευρώ, καθώς και η επιμόρφωση επί αυτών, ύψους 4,4 εκατ. ευρώ, η οποία πραγματοποιείται με την υποστήριξη ευρωπαϊκών κονδυλίων. Τα νέα προγράμματα αναμένονται του χρόνου και εν συνεχεία θα ακολουθήσει η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών επί αυτών και η σύνταξη των νέων βιβλίων.

Πότε θα θεσμοθετηθεί και θα προχωρήσει η αξιολόγηση σχολείων και εκπαιδευτικών; Θα «επιβραβεύονται» όσοι υπεραποδίδουν και θα υπάρχουν συνέπειες για όσους έχουν χαμηλή βαθμολογία;

Η αξιολόγηση συνιστά μια κεντρική πολιτική μας δέσμευση που υλοποιείται με βάση τον αρχικό μας προγραμματισμό, και προ των εκλογών: έχουμε ήδη θεσμοθετήσει την αξιολόγηση των σχολικών μονάδων και του εκπαιδευτικού έργου (εσωτερική και εξωτερική, από στελέχη εκπαίδευσης, την Αρχή για τη Διασφάλιση της Ποιότητας στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση και το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής) και ακολουθεί στη συνέχεια η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών και των στελεχών. Στόχος της αξιολόγησης: η διαρκής βελτίωση των εκπαιδευτικών και του παραγόμενου εκπαιδευτικού έργου.

Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Παραπολιτικά το Σάββατο 07 Νοεμβρίου

Ροή Ειδήσεων

  • All
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΤΟΠΙΚΑ