Σπύρος Σπαής: Eπαναϋπολογισμός του μεταφορικού ισοδυνάμου για την Κέρκυρα

Share:

Επιστολή προς το Επιμελητήριο σχετικά με την ανάγκη επαναυπολογισμού του μεταφορικού ισοδυνάμου απέστειλε το μέλος της ΕΟΑΕΝ Σπύρος Σπαής. Ακολουθεί η επιστολή:

“Προς: Επιμελητήριο Κέρκυρας
Μεταφορικό ισοδύναμο
Προβλήματα Μεταφορικού ισοδύναμου στις νησιωτικές επιχειρήσεις που θέλουν να βγουν ανταγωνιστικές στην αγορά και να έχουν ισονομία και ισοπολιτεία ως προς τις επιχειρήσεις του κέντρου αλλά δυστυχώς απέχουν πολύ από την πραγματικότητα. Ο αρχικός σχεδιασμός αλλά και οι τροποποιήσεις που έχουν γινεί δεν βοηθάνε καθόλου τις επιχειρήσεις στην σημερινή πραγματικότητα. Θα αναλύσω τι γίνεται σήμερα με τον γραφειοκρατικό τρόπο που γίνεται η καταχώριση αλλά και η χρηματοδότηση των επιχειρήσεων, τα εμπορεύματα ταξιδεύουν προς τις επιχειρήσεις είτε σε κιβώτια ή παλέτες ως επι το πλειστον.
Τα κιβώτια είναι διάφορων μεγεθών και διαφορετικού βάρους άρα έχουν και διαφορετικό κοστολόγιο. Παραδείγματος χάρη, αγορά τιμολογίου ΤΔΑ27152 αντικείμενο Φραπεδιέρα αξία αγοράς 12 ευρώ, ένα κιβώτιο πάρα πολύ μικρό, με βάρος 750g. Τιμολόγιο φορτωτικής από το πρακτορείο Ν555 αξίας 3 ευρώ πλέον ΦΠΑ, γι΄ αυτή τη συναλλαγή το σύστημα εγγραφής του μεταφορικού ισοδύναμου βγάζει μηδενικό κόστος μεταφοράς. Πως ο νησιώτης θα μπορέσει να συναγωνιστεί το e-shop της Αθήνας όταν καλείται να χρεώσει 3 ευρώ μεταφορικά, άρα το e-shop του νησιώτη θα πάθει ζημιά. Άρα το μεταφορικό ισοδύναμο δεν βοηθάει σε τίποτα τον επαγγελματία νησιώτη, αντιθέτως του κάνει και ζημιά.
Άλλο παράδειγμα, πάλι με ένα κιβώτιο, αριθμός τιμολογίου 401 αξία προ ΦΠΑ 114 ευρώ, αριθμός φορτωτικής 622, χρέωση πάλι 3 ευρώ μεταφορική, επιστροφή από μεταφορικό ισοδύναμο 0 ευρώ. Αυτό λοιπόν είναι μια ανισότητα που έχουν οι επιχειρήσεις των νησιών και δεν έχουν καμία βοήθεια απ’ το μεταφορικό ισοδύναμο σε θέμα ανταγωνιστικότητας και ισονομίας και ισοπολιτείας με την κεντρική Ελλάδα.
Όσον αφορά τις παλέτες, κυρίως τα εμπορεύματα στέλνονται με 3 διαστάσεις παλετών. 1,20X0,80 , 1,20×1,00 , 1,20×1,20. Βεβαίως και οι τιμές έχουν να κάνουν με τη διάσταση της παλέτας, με το ύψος της παλέτας και το κυριότερο με το βάρος της (μην ξεχνάμε ότι τα φορτηγά δημοσίας χρήσεως ζυγίζονται στα λιμάνια με αποτέλεσμα αντικείμενα που είναι βαριά να χρεώνονται και ακριβότερα). Οι τιμές λοιπόν χρεώνονται από 35 ευρώ έως 200 ευρώ προ ΦΠΑ και με απόφαση που πάρθηκε, όταν περάσεις μια παλέτα των 200 ευρώ στο μεταφορικό ισοδύναμο, σου βγάζει ειδοποίηση ότι το ποσοστό χρηματοδότησης υπερβαίνει το 70% της επιλέξιμης αξίας του, με αποτέλεσμα να μην παίρνεις την κανονική αξία που έχεις πληρώσει στη μεταφορική. Πιστεύω ότι όλα αυτά τα γραφειοκρατικά που έχουν αγκυλώσεις του παρελθόντος πρέπει να διορθωθούν με γνώμονα την ανάπτυξη των νησιωτών, την απλούστευση των διαδικασιών (δεν μπορεί να βάζει ο επιχειρηματίας λογιστή για να κάνει όλα αυτά τα πράγματα) και με απλό και ρεαλιστικό τρόπο να γίνεται η χρηματοδότηση των επιχειρήσεων, αν πράγματι πιστεύουμε σε ισονομία και ισοπολιτεία ως προς την ενδοχώρα και αν θέλουμε οι επιχειρήσεις αυτές να μπορούν να είναι ανταγωνιστικές στα προϊόντα που πουλάνε. Θα πρέπει να καταλάβουμε ότι οι νησιώτες μειονεκτούμε σε σχέση με την ενδοχώρα και θα φέρω ένα απλό παράδειγμα για να γίνει πολύ κατανοητό. Η κάθε ώρα που μένει ο νησιώτης μέσα στο καράβι για να πάει στην ενδοχώρα, έχουμε αντιληφθεί τι κοστολόγιο έχει, επί κανονικών συνθηκών; Αυτό πιστεύω τα λέει όλα.
Ένα ακόμα μεγάλο θέμα που δεν έχει λυθεί μέχρι σήμερα είναι η εφαρμογή του μεταφορικού ισοδύναμου στα καύσιμα. Είχαμε ζητήσει και είχε αποδεχτεί το υπουργείο να εφαρμοστεί το μεταφορικό ισοδύναμο στη μεταφορά των καυσίμων και να έχουμε ίδιες τιμές με την ενδοχώρα, γιατί υπάρχει μια διαφορά περίπου 11 λεπτά στο λίτρο. Δυστυχώς μέχρι σήμερα δεν έχει γίνει στα μεγάλα νησιά με αποτέλεσμα τα κόστη να παραμένουν υψηλά στις επιχειρήσεις. Θα πρέπει με απλό τρόπο να λυθεί το μεγάλο πρόβλημα των καυσίμων.
Στη διαβούλευση που γινόταν όλα αυτά τα χρόνια με τις κυβερνήσεις, ένα μεγάλο θέμα για το μεταφορικό ισοδύναμο ήταν τα ιδιωτικής χρήσεως επιβατικά αυτοκίνητα όπου όλοι οι φορείς ζητάγαμε να ενταχθούν στο μέτρο του μεταφορικού ισοδύναμου. Τη στιγμή που οι νησιώτες τηρούν όλες τις προϋποθέσεις, πληρώνοντας τους φόρους τους και τα τέλη κυκλοφορίας, θα πρέπει να έχουν και την αντίστοιχη ισονομία και ισοπολιτεία ως προς την ενδοχώρα. Θα πρέπει η πολιτεία να σκύψει πάνω στο πρόβλημα και με τρόπο απλό στην πηγή έκδοσης των εισιτηρίων να δικαιούται μεταφορικό ισοδύναμο μόνο οι νησιώτες που ταξιδεύουν με τα πλοία.
Ένα αεροπορικό εισιτήριο Κέρκυρα-Αθήνα ή Αθήνα-Κέρκυρα που εκτελείται με την AEGEAN AIR ή την SKY EXPRESS, κοστίζει από 50 μέχρι 150 ευρώ.
Η αποζημίωση που δίδεται στον Κερκυραίο ταξιδιώτη από το Μ.Ι για ένα τέτοιο ταξίδι είναι περίπου 7,92 ευρώ. Πως υπολογίζεται το ΑΝΗΚΟ στην περίπτωση αυτή;
Μόνο το ferry boat Κέρκυρα Ηγουμενίτσα στοιχίζει στον Κερκυραίο επιβάτη 11 ευρώ, χωρίς το κόστος αυτοκινήτου που τους καλοκαιρινούς μήνες φτάνει και 50 ευρώ ανά διαδρομή. Αν ταξιδέψει κανείς με ΚΤΕΛ το κόστος είναι περίπου 40 ευρώ ανά διαδρομή. Δεν θα έπρεπε να ληφθεί υπόψη αυτό το κόστος ούτως ώστε να γίνει ο υπολογισμός του Μ.Ι.;
Eπαναϋπολογισμός του μεταφορικού ισοδυνάμου όσον αφορά στην Κέρκυρα – και ενδεχομένως σε άλλα νησιά – τόσο ως προς τα φυσικά πρόσωπα όσο και ως προς τις επιχειρήσεις.
Σας επισυνάπτω φωτογραφίες από κιβώτια και παλέτες.
Σπαής Σπυρίδων
Μέλος Ε.Ο.Α.Ε.Ν.
Μέλος INSULEUR”

Previous Article

Ο ΣΥΡΙΖΑ για το πρώην Club Méditerranée στην περιοχή Δασιά της Κοινότητας Κάτω Κορακιάνας

Next Article

Κορονοϊός: Πιθανή παράταση του lockdown για τρεις βδομάδες – Πιο δύσκολο το τρίτο κύμα

Σχετικά Άρθρα