Ροή Ειδήσεων​      Επικοινωνία      Τοπικά

ΜΕΒΑ πάση θυσία – Κρίσιμη η πρώτη συνεδρίαση του νέου ΔΣ του ΦΟΔΣΑ για την Κέρκυρα

Το οικονομικό αδιέξοδο στο οποίο οδηγούνται οι Δήμοι της Κέρκυρας λόγω του δυσβάστακτου κόστους της μεταφοράς των απορριμμάτων τους εκτός νησιού καλείται να διαχειριστεί άμεσα το νέο ΔΣ του ΦΟΔΣΑ Ιονίων Νήσων.

Η λύση στο πρόβλημα διαχείρισης των απορριμμάτων της Κέρκυρας και των Παξών με την μεταφορά τους σε Κοζάνη,  Πάλαιρο και εσχάτως στα Γιάννενα,  πολύ γρήγορα αναδείχτηκε σε εφιάλτη, λόγω αφαίμαξης των ταμείων των Δήμων, αν και ο σχεδιασμός αφορούσε μόνο δύο έτη, καθώς αναμένονταν η δρομολόγηση του περιβόητου Εργοστασίου Ολοκληρωμένης Διαχείρισης, το οποίο ως γνωστόν ακόμα βρίσκεται εν μέσω ατελείωτων περιπετειών.

Πλέον,  μετά και την τελευταία εμπλοκή στο ΣτΕ, όπου ακυρώθηκε για 3η φορά η κατασκευή του Εργοστασίου, όπου ενέχεται κι ο κίνδυνος πλήρους απόρριψης των εταιριών που συμμετείχαν στο διαγωνισμό, η ανάγκη για την εξεύρεση άμεσης λύσης, αποτελεί αδήριτη ανάγκη, ώστε σταδιακά να ανακουφιστούν τα δημοτικά ταμεία από το υπερβάλλον κόστος και πριν μετακυλιθεί αναγκαστικά το κόστος στο σύνολό του στους δημότες!

Την απάντηση την έχει μόνο ο ΦΟΔΣΑ Ιονίων Νήσων, όπου και θα κληθεί να την δώσει άμεσα ως ενδιάμεση έστω λύση ώσπου να δρομολογηθεί εκ νέου και να… κατασκευαστεί το Εργοστάσιο, που ήδη μετρά 10 χρόνια παλινωδιών.

Η δημιουργία άμεσα Μονάδων Επεξεργασίας των βιοαποβλήτων είναι προφανώς το μόνο σίγουρο καταφύγιο για τον περιορισμό του όγκου των μεταφερόμενων απορριμμάτων, καθώς αυτά αποτελούν περίπου το 40% εκείνων που… «ταξιδεύουν» εκτός νησιού.

Άλλωστε η έτερη λύση να ενισχυθούν οι Δήμοι οικονομικά από κεντρικούς πόρους μάλλον αποτελεί όνειρο θερινής νυκτός, μιας ακόμα και οι αρχικές υποσχέσεις του ΓΓ Διαχείρισης Απορριμμάτων για ενίσχυση μέρους του κόστους μεταφοράς ξεχάστηκαν πολύ γρήγορα αφήνοντας τους Δήμους να παλεύουν μόνοι με τα οικονομικά τους όρια.

Η δημιουργία λοιπόν ΜΕΒΑ, ακόμα και πριν τη συνολική ανάπτυξη των υπολοίπων ρευμάτων ανακύκλωσης (αφού αυτό αναφέρεται συνήθως στις συζητήσεις των αρμοδίων) είναι αναγκαία όχι μόνο για τον όγκο, αλλά και γιατί αποτελεί η ίδια μια σημαντική ενεργοποίηση της ανακύκλωσης, αλλά και πρέπει να δικαιολογηθούν άμεσα και ως τον Ιούνιο οι επενδύσεις μέσω ΕΣΠΑ στους εξοπλισμούς για την κάλυψη του «καφέ» ρεύματος, δηλαδή κάδους και ειδικά οχήματα, που μέχρι το τέλος του πρώτου εξαμήνου του 2024 θα πρέπει να κατατίθενται δρομολόγια και ζυγολόγια αποκομιδής των βιοαποβλήτων.

Το νέο ΔΣ του ΦΟΔΣΑ πρέπει πλέον να ξεπεράσει τις αναστολές περί της πρόβλεψης μιας ΜΕΒΑ στο μελλοντικό εργοστάσιο, καθώς αυτό καθυστερεί περαιτέρω και να προχωρήσει στην εναλλακτική λύση των ξεχωριστών ΜΕΒΑ. Η πρόβλεψη υφίστασαι στον ΠΕΣΔΑ (Περιφερειακό Επιχειρησιακό Σχέδιο Διαχείρισης Απορριμμάτων) του 2016, που είναι σε ισχύ, καθώς η απελθούσα Περιφερειακή Αρχή δεν μπόρεσε να εγκρίνει το νέο ΠΕΣΔΑ, που έμεινε στα χαρτιά κι αναμένει τον επανασχεδιασμό του από τη νέα αρχή των Ιονίων Νήσων στη βάση της αναθεώρησης του Εθνικού Σχεδίου Διαχείρισης Απορριμμάτων (ΕΣΔΑ) που προωθεί η κυβέρνηση και το ΥΠΕΝ.

Οι  δυνατότητες για το ΦΟΔΣΑ  είναι είτε να εγκρίνει και να προωθήσει τρεις μικρές ΜΕΒΑ, μια για τον κάθε Δήμο, είτε μια μεγαλύτερη αλλά στο όρια των  άμεσων εγκρίσεων για να καταστεί εφικτή η σταδιακή αλλά σύντομη δραστική μείωση των απορριμμάτων που μεταφέρονται εκτός νησιού.

Προφανώς και ο ΦΟΔΣΑ θα πρέπει να σταθμίσει τι μπορεί να λειτουργήσει, μιας και εκτός του υψηλού κόστους της μεταφοράς, θα πρέπει να αξιολογηθεί και η δυνατότητα των δήμων να λειτουργήσουν τις ΜΕΒΑ τους, έτσι ώστε να μην βρεθούμε για ακόμα μια φορά προ της… έκπληξης των «πεταμένων χρημάτων».

Τρεις ΜΕΒΑ λοιπόν μπορεί να είναι και παρακινδυνευμένο, μιας και Δήμος Κ. Κέρκυρας και Νότιας Κέρκυρας δείχνουν να μην είναι σε θέση ακόμα να λειτουργήσουν κάτι ανάλογο, (με τον δεύτερο εξ αυτών  να βρίσκεται σε νηπιακή ακόμα συνθήκη),  με μοναδική εντέλει πιθανή  διέξοδο να δίνεται από το Δήμο Βόρειας Κέρκυρας, που ούτως ή άλλως βρίσκεται σε πολύ καλό και προχωρημένο στάδιο στο ζήτημα της διαχείρισης των απορριμμάτων του.

Έτσι αν η μελέτη δείξει (καθώς η απόφαση για τις εναλλακτικές ΜΕΒΑ απαιτεί οικονομοτεχνική τεκμηρίωση) την αδυναμία λειτουργίας 3 ΜΕΒΑ, τότε η μια και μάλιστα υπό την επίβλεψη του βορρά δείχνει να είναι η καίρια λύση στο κρίσιμο αδιέξοδο που αντιμετωπίζουν οι δήμοι.

Άλλωστε, ο όγκος των βιοαπόβλητων που απαιτείται για να λειτουργεί η κάθε ΜΕΒΑ δείχνει πως μόνο μια είναι ικανότερη να απαντήσει στο πρόβλημα και μάλιστα να είναι παραγωγική, όσο δηλαδή θα χρειαστεί για να τεθεί σε λειτουργία και η ΜΕΒΑ του εργοστασίου, αν κι όταν αυτό κατασκευαστεί και… τεθεί σε λειτουργία.

Ροή Ειδήσεων

  • All
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ