Πώς δύο νεαρά αδέρφια από την Κέρκυρα οραματίστηκαν τον ελαιοτουρισμό
Εξελίσσεται στο next big thing του εναλλακτικού τουρισμού, ακολουθώντας τα χνάρια του οινοτουρισμού στη χώρα μας, με όλο και περισσότερες προσπάθειες μικρών και μεσαίων παραγωγών, επιχειρηματιών, ελαιοτριβείων και μεταποιητών να χαρακτηρίζονται τα τελευταία χρόνια από ποιότητα και υψηλά στάνταρντ, που προσελκύουν τους τουρίστες. Το ελαιόλαδο, ταυτισμένο με την ιστορία, τον πολιτισμό και την παράδοση της Ελλάδας, αναδεικνύεται, ταυτοποιείται και έρχεται να ανοίξει έναν νέο τουριστικό δρόμο, φιλοδοξώντας να προσφέρει χαρακτηριστικά βιωσιμότητας στον ελληνικό τουρισμό και να εμπλουτίσει το τουριστικό προϊόν.
Μια χαρακτηριστική προσπάθεια αυτής της τάσης είναι το The Olive House στην Κέρκυρα, ένα από τα πρώτα και ελάχιστα μπαρ ελαιολάδου στη χώρα, πρότζεκτ της Olive Fabrica, μιας εταιρείας που δημιούργησαν δύο νέα παιδιά στον Άγιο Ματθαίο, τα αδέρφια Δαφνή με τη συνδρομή της οικογένειάς τους, θέλοντας να αναδείξουν την ξεχασμένη και παρεξηγημένη ποικιλία της λιανολιάς, μοναδικής διεθνώς, που υπάρχει μόνο στο νησί. Το The Olive House είναι ένα μπαρ γευσιγνωσίας ελαιολάδου στην «καρδιά» της Κέρκυρας, σε ένα χαρακτηριστικό κτίριο -που απεικονίζεται μάλιστα στον γνωστό πίνακα του Χαράλαμπου Παχή «Πρωτομαγιά στην Κέρκυρα»- όπου μπορεί κανείς στο ισόγειο να λάβει πληροφορίες για το ελαιόλαδο, αλλά και για τις υπηρεσίες που προσφέρει ο χώρος και να το γευτεί στη συνέχεια, κατόπιν κράτησης, με την καθοδήγηση των ειδικών στον δεύτερο όροφο, όπου υπάρχει μια μεγάλη μπάρα και μια κουζίνα. Μάλιστα, έχει δημιουργηθεί κι ένα ειδικό μενού, το syphony of flavors, με μουσική ορολογία, εμπνευσμένο από τη μουσική παράδοση της Κέρκυρας, και δύο τριλογίες (μία αλμυρή και μία γλυκιά) για το απαραίτητο pairing, σε μια προσπάθεια να αναδειχθεί η σχέση του ελαιολάδου με την τοπική γαστρονομία. Παράλληλα, μπορεί κανείς να κάνει γευσιγνωσία μόνος, βάσει οδηγιών όμως, μπροστά στις φανέστρες (μικρά παράθυρα) του κτιρίου. Στον έναν χρόνο λειτουργίας του περισσότερα από 15.000 άτομα έχουν περάσει τις πόρτες του, ενώ εξ αυτών πάνω από 4.000 έχουν κάνει γευσιγνωσίες. Το πρότζεκτ αυτό εντάσσεται στο πρόγραμμα Corfu Olive Tours που δημιούργησε η Olive Fabrica το 2016, για να υποδέχεται επισκέπτες στο ελαιοτριβείο της στον Άγιο Ματθαίο, έχοντας αντιληφθεί την προοπτική του ελαιοτουρισμού.
Αυτή τη στιγμή άλλωστε υπάρχουν 4,5 εκατομμύρια ελαιόδεντρα στην Κέρκυρα και το ελαιόλαδο αποτελεί ένα από τα πλέον αντιπροσωπευτικά προϊόντα του νησιού, που διαθέτει έναν κατάφυτο ελαιώνα, από τους γηραιότερους. Σημειώνεται ότι η παραγωγή ελαιολάδου αποτελούσε επί αιώνες μία από τις κυριότερες πηγές εισοδήματος των Κερκυραίων.
To The Olive House concept μάλιστα αναμένεται να ταξιδέψει τα επόμενα χρόνια και εκτός συνόρων, καθώς υπάρχει επενδυτικό ενδιαφέρον για το μοντέλο αυτό. Φέτος δε το ιδιαίτερο αυτό… μπαρ απέσπασε χρυσό βραβείο στα Greek Tourism Awards στην κατηγορία Innovative Concept Store/Greek Food/Super Food Product.
«Προσπαθήσαμε από το 2010, οπότε ξεκινήσαμε αυτό το ταξίδι, να ταυτοποιήσουμε την κερκυραϊκή λιανολιά, να σπάσουμε το αρνητικό στερεότυπο που την ακολουθούσε, να την επανατοποθετήσουμε στον χάρτη και να βοηθήσουμε στην αναγέννηση της κερκυραϊκής υπαίθρου, έχοντας στο μυαλό μας τη στρατηγική ανάπτυξη της χώρας υπό τις νέες προκλήσεις του μέλλοντος, αυτές της κλιματικής αλλαγής, της διατροφικής επάρκειας, της δημογραφικής συρρίκνωσης» λέει στη Voria.gr ο Σπύρος Δαφνής. «Η αγροδιατροφή δεν είναι μια τάση, είναι η επόμενη στάση του ελληνικού τουρισμού.Οι ρίζες του ελαιολάδου δεν πάνε μόνο βαθιά στην ιστορία της Κέρκυρας και της χώρας, αλλά και στη διατροφή μας. Δεν πρέπει να το ξεχνάμε αυτό» προσθέτει.
Το ελαιοτριβείο της επιχείρησης, από όπου ξεκίνησαν όλα, δεν βρίσκεται σε τουριστικό προορισμό της Κέρκυρας. Άλλωστε, τα δύο αδέρφια, ο Γιώργος και ο Σπύρος, ήθελαν να γίνει αυτό θεματικός τουριστικός προορισμός και να προσελκύσουν κόσμο εκεί. Ετησίως υποδέχονται 15.000 τουρίστες, με τον ελαιοτουρισμό να θεωρείται αυτή τη στιγμή κορυφαία εναλλακτική δραστηριότητα στο νησί, που έχει αρχίσει να εξοικειώνεται με το concept. Το επισκέψιμο ελαιοτριβείο περιλαμβάνει μουσειακό χώρο, σύγχρονη μονάδα, αίθουσες γευσιγνωσίας, ενώ διαθέτει και έναν μνημειακό ελαιώνα εντός του κτήματος, που φιλοξενεί μια ελιά 1.500 ετών, η οποία έχει υιοθετηθεί από το Παγκόσμιο Κέντρο Ελιάς για την Υγεία. Σε αυτή την ελιά μάλιστα, αλλά και στο ελαιοτριβείο γυρίστηκαν και σκηνές από το «Γάμος αλά ελληνικά 3». Η Olive Fabrica έχει δημιουργήσει και την πρώτη virtual περιήγηση και γευσιγνωσία ελαιολάδου στη νοηματική.
Η εταιρεία εξάγει το 80% της παραγωγής της σε 25 χώρες, με το χαρακτηριστικό εξαιρετικό παρθένο ελαιόλαδό της «The Governor» (Ο κυβερνήτης) να πωλείται σε όλο και περισσότερα σημεία διεθνώς. Μάλιστα, αυτόν τον καιρό σχεδιάζει τη δημιουργία νέας παραγωγικής μονάδας 1.500 τ.μ., στο πλαίσιο επένδυσης 2,5 εκατ. ευρώ, η οποία αναμένεται να είναι έτοιμη να λειτουργήσει το 2026.
«Οι τουρίστες θέλουν να ζήσουν για λίγο σαν Έλληνες, να νιώσουν την αυθεντική εμπειρία. Ο ελληνικός τουρισμός αναζητά τα τελευταία χρόνια την ταυτότητά του μέσα στο κλιμακούμενο φαινόμενο του υπερτουρισμού και ο ελαιοτουρισμός είναι μια διέξοδος. Άλλωστε, το ελαιόλαδο είναι ένα εθνικό προϊόν και πρέπει να το αναδείξουμε μέσα από τον δρόμο της ποιότητας, της ταυτότητας και της εξωστρέφειας. Προσφέρει δε, όπως και το μοντέλο του οινοτουρισμού, ευκαιρίες αποκέντρωσης » τονίζει ο Σπύρος Δαφνής.
ΠΗΓΗ: voria.gr